Kees Smit

Wie ben je?
Mijn naam is Kees Smit, 33 jaar. Gehuwd met Francisca en samen hebben wij twee prachtige kinderen, Evi en Jake.

Wat doe je?
Ik ben sinds 2006 advocaat en in december 2013 zijn mijn tweelingbroer Jack en ik een eigen advocatenkantoor gestart: Smit & Smit Advocaten te Volendam. Ons kantoor is gevestigd in een centraal gelegen kantoorpand staande en gelegen aan de Prins Bernhardlaan 16 te Volendam. Wij verlenen juridische ondersteuning aan zowel MKB-ondernemers als aan particulieren, op het gebied van arbeids- en ontslagrecht, contracten- en verbintenissenrecht, ondernemingsrecht en incasso.

Hoe is dat zover gekomen?
Al van jongs af aan was ik (maar ook mijn tweelingbroer, hoe kan het ook anders…) gefascineerd door de advocatuur. Natuurlijk toen vooral ingegeven door de Amerikaanse advocatenseries, maar later ook vanwege het feit dat we allemaal dagelijks (ongemerkt) met het recht te maken hebben. Ook het opkomen voor de belangen van de rechtzoekenden is wat mij aanspreekt.

Hoe help je jouw klanten?
Door vernieuwend, toegankelijk en betrokken te zijn. Dat is waarin wij ons als kantoor onderscheiden en dat alles vervat in één woord: Eigentijds.
We zijn voor onze klanten 7 dagen per week rechtstreeks bereikbaar via mobiele telefoon, sms, e-mail en niet te vergeten via whatsapp. Dat werkt perfect.
Verder werken wij nagenoeg volledig digitaal. Ik zeg nagenoeg volledig, omdat wij (helaas) nog onze processtukken per post bij de rechtbank moeten indienen. Gelukkig zit daar binnenkort verandering in te komen.
Ook vraagt deze tijd om laagdrempeligheid: wij geven daar gehoor aan door het eerste gesprek altijd gratis te voeren. Klanten weten dan gelijk waar ze staan, zonder dat ze het één cent kost. Een prettige gedachte.
Wij werken met lage uurtarieven en hanteren geen verborgen opslagen als kantoorkosten. Ook de wens van een vaste prijs of inkoop van een vast aantal uren is altijd bespreekbaar. Maatwerk is bij ons dan ook het sleutelwoord.
De klant staat centraal. Maar wij staan óók naast de klant. Dat betekent bij ons jezelf verdiepen in de klant. Wat houdt de klant bezig? Waar heeft zij behoefte aan? Wat hekelt een klant? Weten wat de klant dagelijks bezighoudt zorgt er ook voor dat gericht geadviseerd kan worden. Een vast onderdeel van onze werkwijze is de klant te bezoeken en kennis te maken met het bedrijf en met de persoon achter de onderneming. Alleen op die manier werk je aan een goede en langdurige relatie.
Ook onze Private Tables zijn uniek. Dit zijn interactieve bijeenkomsten die worden georganiseerd voor een select groepje MBK-ondernemers, waarin een actueel juridisch onderwerp wordt behandeld aan de hand van tips en tricks. De bijeenkomsten zijn kosteloos en worden gehouden in een bijzondere setting onder het genot van een hapje en een tapje.

Waar haal je motivatie uit?
Als advocaat ontmoet je veel mensen. Mensen met eigen persoonlijkheden en wensen.
Elke zaak die ik voorgelegd krijg is anders en dat zorgt voor veel afwisseling en uitdagingen in de praktijk. Het geeft uiteraard veel voldoening als je een zaak voor de klant tot een goed eind brengt. Dat is waar je het voor doet.
Ook het bijhouden van alle ontwikkelingen in de juridische wereld en de toepassing daarvan in de praktijk, draagt bij aan het plezier dat ik in mijn werk heb.

Wat zou je nog willen bereiken?
Met het samen met mijn broer opzetten van een eigen advocatenkantoor heb ik mijn zakelijke bucketlist wel verkleind. Dat dit ons is gelukt, is iets waar ik dagelijks met trots van geniet. Het opzetten van een kantoor in tijden waarin het economische tij sterk tegen zit, deed veel wenkbrauwen fronzen, maar ik was er samen met mijn broer van overtuigd dat wij dit konden, dat wij klaar waren voor de nieuwe uitdaging. Daarbij werden wij gesterkt door de woorden van onze goede vrienden uit het Noorden van het land, de Friese advocatentweeling de gebroeders Anker: ‘Het is de tegenwind die de vlieger doet stijgen’. En die vlieger is gelukkig gaan stijgen. Wellicht dat een uitbreiding van ons kantoor een volgende uitdaging zal zijn…

Wat zou je nooit meer doen met de kennis van nu?
Sorry, ik heb beroepsgeheim. Daar laat ik mij niet over uit.

Wat zouden de PalingProfs moeten doen om elkaar nog sterker te maken?
Het is ontzettend leuk om elkaar regelmatig te ontmoeten. De Palingprofs is een netwerk dat inmiddels een stevige basis heeft met veel potentie. Ik meen dat die potentie nog meer kan worden benut en kan worden uitgebouwd door nog meer gebruik te maken van elkaars expertises en het netwerk. Het staat of valt met elkaar werk te gunnen.

Aan wie geef je de pen door?

Ik geef de pen door aan Ronald Sier. Ronald is korte tijd geleden een eigen onderneming gestart en ik ben benieuwd hoe het ondernemerschap hem bevalt. Ik zie regelmatig interessante blogs van hem voorbijkomen via Social Media en geniet van de passie waarmee hij zijn beroep uitoefent.

Waarvan akte!

keessmit-1